Start > CONT-EVO MAP > CONT-EVO MAP - Instrukcja on-line

Podstawowe funkcje

Wizualizacja: województwa, powiaty, gminy

1.       Aby wstawić do arkusza wizualizację/mapę należy najpierw wygenerować listę obiektów które chcemy prezentować. W tym celu możemy użyć dwóch poleceń:

  • Wstaw pełną listę:

Po podaniu źródła danych, zostanie ono otwarte w tle, a do aktywnego arkusza wstawiona zostanie lista zawierająca id dostępnych obiektów oraz kilka informacji dodatkowych:

Do tworzenia map niezbędna jest kolumna zawierająca id obiektów (identyfikatory), pozostałe kolumny podane są informacyjnie i mogą służyć do filtrowania i usunięcia z listy obiektów, które nas nie interesują (nieużywane obiekty należy usuwać, poprzez usunięcie całych wierszy, a nie ukrywać filtrem).

  • Wykorzystać wbudowanego w aplikację kreatora służącego do wyselekcjonowania obiektów, na bazie których będzie tworzona wizualizacja/mapa - polecenie "Wstaw listę wg kryteriów" (po podaniu pliku pełniącego funkcję źródła danych pojawi się okno umożliwiające filtrowanie obiektów):

Selekcji dokonujemy w sposób podobny jak to miało miejsce w przypadku tworzenia własnych obiektów, poprzez wybór rodzaju typu obiektu, opcjonalnie obiektu (co powoduje wyświetlenie obiektów, dla którego wybrany jest nadrzędnym) i przesunięcie wybranych pozycji do okna listy z prawej strony.

Można zaznaczyć wiele obiektów jednocześnie trzymając podczas wyboru obiektów z listy klawisz Ctrl.

Następnie powiaty dla województwa kujawsko-pomorskiego (">>" dodaje wszystkie obiekty z lewej strony do listy):

Do tego gminy dla powiatu toruńskiego:

Na koniec używamy polecenia "Wstaw" (polecenie to zamyka jednocześnie źródło danych) aby wybrana lista pojawiła się w arkuszu:

Lista powinna zawierać obiekty ułożone wg hierarchii, tzn. najpierw od obiektów największych obejmujących pozostałe, potem kolejno coraz dokładniejsze. Aplikacja tworząc mapę rysuje obiekty w kolejności wg listy, stąd aby mniejsze obiekty nie były w końcowym efekcie przykryte przez większe, należy przestrzegać tej zasady.

2.       Jeśli lista została wygenerowana, można przystąpić do wstawienia wizualizacji/mapy do arkusza. W tym celu należy wykorzystać polecenie "Wstaw", co spowoduje pytanie o listę obiektów (podajemy ciągłą listę id obiektów):

3.       Następnie zatwierdzamy listę. Jeśli arkusz nie został zapisany przed próbą wstawienia obiektów, zostanie wyświetlony komunikat o braku zapisania arkusza:

Jest to zabezpieczenie przed operacją wstawienia kształtów do arkusza w celu uniknięcia utraty efektów pracy, w przypadku gdyby liczba obiektów była zbyt duża i Excel miał problem z realizacją zadania.

4.       Po zapisaniu arkusza na dysku komputera należy ponownie uruchomić polecenie "Wstaw". Po podaniu zakresu z identyfikatorami obiektów oraz wskazaniu pliku pełniącego rolę źródła danych:

Obiekty zostaną dodane:

Podanie źródła danych w momencie tworzenia obiektów, jest ostatnim razem, kiedy aplikacja korzysta z zewnętrznego źródła danych. Kolejne czynności związane z przygotowaniem wizualizacji danych na mapie wykonywane są już tylko i wyłącznie w pliku lokalnym.

Raz podany zakres identyfikatorów musi pozostać w niezmienionym miejscu w trakcie dalszej pracy z aplikacją. Można usunąć zbędne kolumny takie jak nazwy i cechy dodatkowe, ale identyfikatory muszą być w stałej lokalizacji.
Dodanie wizualizacji do arkusza powoduje utworzenie ukrytego arkusza o nazwie wg schematu: "cem_[data_godzina_utworzenia_obiektów]". Arkusz ten zawiera informacje niezbędne do obsługi obiektów związanych z wizualizacją i nie należy go modyfikować ręcznie. Jeśli zaszłaby potrzeba przeniesienia wizualizacji do innego pliku, należy odkryć odpowiedni arkusz poprzez użycie środowiska VBA dla Excel (np. poleceniem Alt+F11), wskazać go i zmienić jego właściwość na "Visible" (domyślnie jest "VeryHidden"), a dopiero następnie przenieść ten arkusz (bezwzględnie pozostawiając jego nazwę bez zmian) razem z arkuszem zawierającym wizualizację.
Podczas wykorzystania danych opartych o źródła OpenStreetMap, informacja taka jest zawarta w źródle danych (w komórce A7 arkusza "config"). Aplikacja korzystając z takiego źródła danych, wstawi informację o pochodzeniu danych do mapy w lewym górnym rogu. Usunięcie tej informacji z prezentowanej wizualizacji jest złamaniem zasad licencyjnych wykorzystania danych ze źródeł OpenStreetMap, dlatego podczas korzystania z tego typu źródeł nie wolno usuwać tej informacji!